Mannekino | Sybren Polet | Review

Het is weer eens tijd voor een #flowboekenchallenge-boek: Mannekino, subtitel: Een realistisch fabel. Nederlandse literatuur uit de jaren ’60, geschreven door een voor mij tot nu toe onbekend auteur. Ik ben niet per se groot fan van Nederlandse klassiekers, dus ik was benieuwd wat ik hier van zou vinden.

Bladzijde 26, zin 1: “Hij ademde een paar maal diep in en uit, de adem inhoudend als er een auto voorbijkwam vanwege de koolmonoxide in de uitlaatgassen, dribbelde zijn beenspieren los en draafde een paar keer het huizenblok rond.”

Mannekino | Sybren Polet | Bladzijde26.nl

Wat stond er eigenlijk in Flow Magazine over Mannekino?

#04 2016 | Anke Kranendonk | Schrijver

“Op de middelbare school hing ik altijd de clown uit. Ik wist elke saaie les een beetje feestelijk te maken. Andere kinderen dachten dat ik alleen maar een lolbroek was, maar ondertussen observeerde ik alles en iedereen. Mijn docent Nederlands had in de gaten dat ik een aparte griet was en een apart soort boek nodig had. Hij raadde me Mannekino aan. Het boek werd mijn poort naar de literatuur en raakt de thematiek aan waar ik jaren later zelf over ben gaan schrijven: dat een kind tot veel meer in staat is dan volwassenen vaak denken. Ik vind het nog steeds te gek dat deze docent dat heeft gezien. Heel jammer dat hij vroeg is overleden, ik had hem graag verteld dat ik schrijver ben geworden.

Mannekino gaat over een hoogbegaafde jongen van negen. Thuis speelt hij het onwetende kind, maar ondertussen bespeelt hij op een uiterst geraffineerde manier van een volwassene, die hem moet helpen beleggen. Ik heb het vorig jaar herlezen: nog steeds een briljant boek, ook vanwege Polets stijl.”

Wat een bijzonder verhaal! Ik vind het altijd mooi om te lezen/horen dat een docent bepalend is geweest in iemands leven, dat doet me terugdenken aan mijn eigen middelbare schooltijd, maar dat is een heel andere blogpost 🙂

Andere boeken uit Anke’s leven:

Waar gaat Mannekino over?

Het wonderkind Guido is negen en heeft zichzelf ten doel gesteld op zijn tiende miljonair te zijn zodat zijn vader kan gaan studeren. Maar ja, als je negen bent is dat niet zo eenvoudig. Thuis gedraagt hij zich als een echte, maar wel wat middelmatige negenjarige. Daarbuiten manipuleert en chanteert hij er echter lustig op los en zet zijn extreme intelligentie maximaal in om zijn doel te bereiken.

• fascinerend
  • irritant
  • moeilijk

Ik vond het een pittig boek. De hoofdpersoon was me niet heel sympathiek en ook met het onderwerp heb ik niet zo veel. Toch fascineerde het verhaal me wel, maar ik weet niet of ik had doorgelezen als het geen #flowboekenchallenge-boek was geweest. Ik vond Guido namelijk behoorlijk irritant en het verhaal voelde voor mij ook wat gezocht en geforceerd. Daar houd ik niet van. Tegelijkertijd heeft Polet wel een prettige, prikkelende schrijfstijl en dus ook een rijke fantasie, al is het niet helemaal mijn fantasie.

Tweestrijd

Ik sta dus in tweestrijd wat betreft mijn beoordeling: kies ik voor schrijfstijl (pluspunt) of plot (minpunt)? Ik neig in dit geval naar plot. Ook omdat er voor mij geen zinnen uitsprankelden. Ik vind Polets stijl interessant en plezierig om te lezen, maar ik mis ook het extraatje dat soms maakt dat de taal van een schrijver me iets doet, me raakt, me ontroert. Daarom laat ik toch de plot, waar ik dus niet zo van gecharmeerd ben, zwaarder doorwegen. Ik zou niet opnieuw voor een boek van Polet kiezen, maar raad het jou wel aan als je houdt van een tikje absurdistische Nederlandse literatuur.

Wat weegt voor jou zwaarder bij de beoordeling van een boek, schrijfstijl of plot?

Boek 60/100 #boekperweek
Boek 95/176 #flowboekenchallenge