Review: Het kasteel der Fluisteringen | Carole Martinez

Bladzijde 26, zin 1: “God had andere plannen met me dan dit huwelijk met Lothaire.”

Het kasteel der Fluisteringen | Carole MartinezEen fijn boek dit, deze historische roman van Carole Martinez. Goede tip Lalagè!

Waar gaat Het kasteel der fluisteringen over?

De middeleeuwse jonkvrouwe Esclarmonde ziet het voor haar gearrangeerde huwelijk met Lothaire absoluut niet zitten. Dus kiest ze voor de volgens haar enige uitweg. Ze laat zichzelf inmetselen naast de kapel op het erf van haar vader en leeft verder als kluizenares. Door een luikje krijgt ze eten, kan ze naar buiten kijken en praten met de pelgrims die haar komen bezoeken. Op de avond voor haar insluiting overkomt haar echter iets dat haar plannen danig in de war schopt.

Ik heb ervan genoten. Een historische roman over een sterke vrouw die zich afkeert van het lot dat haar door de samenleving (door mannen dus) wordt opgelegd, daar houd ik van! Bovendien is het in een heerlijk sierlijke stijl geschreven.

Ik vond het een ongelooflijk, maar wel geloofwaardig verhaal. Ik bedoel je kan je bijna niet voorstellen dat zoiets gebeurde, en toch snap ik Esclarmonde, misschien zou ik het in haar geval ook overwogen hebben. Tegen je zin in trouwen met een man waar je niet van houdt en waarmee je denkt diepongelukkig te worden, lijkt me afschuwelijk, misschien is levenslange insluiting dan inderdaad beter te verteren.

Hoe zij haar insluiting ervaart en de wijsheid die ze opdoet vond ik mooi beschreven. Het verhaal is nooit saai, rondom haar cel gebeurt genoeg en bovendien krijg je op een bijzondere manier ook nog wat van de kruistochten mee. Die verbinding vond ik absoluut iets toevoegen, ook al maak ik me altijd snel kwaad over de superieure houding van geestelijken ten opzichte van andersdenkenden en vooral vrouwen. Een houding die helaas ook in dit boek ook vaak voorkomt, grrr… Maar ook logisch in een boek over de Middeleeuwen waarbij religie zo’n belangrijke rol speelt.

Kortom, interessant onderwerp, bijzondere hoofdpersoon, fijne schrijfstijl. Echt een aanrader voor als je houdt van historische romans.

Zou jij eenzame levenslange opsluiting overwegen als het je enige ontsnapping was aan een ongelukkig huwelijk?

Boek 6/104 #boekperweek