Review: Eva slaapt | Francesca Melandri

Tijd voor een nieuw flowchallenge-boek. Nog niet eerder las ik iets van deze schrijfster, extra leuk dus! (Ik vind dat zo’n fijn iets van die challenge, steeds ontdek ik weer nieuwe schrijvers in plaats van in kringetjes rond te lezen.)

Bladzijde 26, zin 1: “Zelfs geen Jack Radcliffe uit Bridgeport, Connecticut, met zijn verbaasde, glazige blik en zijn vervlogen erotische fantasieën.”

Eva slaapt | Francesca Melandri | Bladzijde26.nl

Wat stond er eigenlijk in Flow Magazine over Eva slaapt?

2013 #08 | Veronie Snijder | Toen: mede-eigenaresse van Boekhandel Kramer in Winterswijk

“Bij de verschijning van dit boek schreef de uitgeverij een etalagewedstrijd uit met als hoofdprijs een driedaagse reis naar Zuid-Tirol, waar deze roman zich afspeelt. Samen met een vriendin heb ik de skilift uit het boek nagebouwd en Italiaans eten in de etalage neergezet. We wonnen en reisden samen naar Noord-Italië.

Heel bijzonder om het decor van het verhaal in het echt te zien en te ervaren dat het rond Bolzano écht naar appels ruikt, zoals Melandri beschrijft. De roman is een liefdesverhaal en Europese geschiedenis ineen. De veertigjarige Eva reist door Italië naar haar stiefvader, die op sterven ligt. In de jaren zeventig werd haar moeder verliefd op hem. Dat lag gevoelig, want zij was een Duits-sprekende Zuid-Tiroolse en hij een Italiaanse politieman uit het zuiden.

Ik wist helemaal niet dat Zuid-Tirol destijds in een heftige onafhankelijkheidsstrijd was verwikkeld! Er ging voor mij een wereld open.”

Ook ik had geen flauw idee dat er in het noorden van Italië zo’n heftige onafhankelijkheidsstrijd heeft gespeeld, weer wat geleerd!

Waar gaat Eva slaapt over?

Er zijn eigenlijk twee verhaallijnen in dit boek, en twee hoofdonderwerpen. Er is het verhaal van Eva die per trein naar haar stiefvader Vito reist, ze doorkruist daarbij heel Italië van noord naar zuid. Er is het verhaal van Gerda, haar moeder, die opgroeit in Zuid-Tirol, of zoals ze het in Italië noemen, Alto Adige. Er is de liefde tussen Gerda en Vito, en die tussen Vito en Eva. En er is de geschiedenis van Zuid-Tirol, de onafhankelijkheidsstrijd die een veel grotere rol speelt dan ik had gedacht.

Fascinerend! Dat is het woord. Ik vond het niet per se een bijzonder mooi boek, maar ik heb het wel met heel veel interesse gelezen. Nooit geweten dat die regio in zo’n strijd verzeild is geweest. Dat het misschien nog steeds wel een rol speelt. De gekozen vorm maakt ook dat het heel levendig is. Je leest hoe het leven van Gerda wordt beïnvloed doordat ze in deze regio opgroeit, als Duitstalige nog wel. Bovendien is haar broer een fanatieke onafhankelijkheidsstrijder. Het komt dus echt heel dichtbij.

Eva en Vito

Ook hoe Eva de reis naar Vito ervaart vond ik heel boeiend, steeds ontdek je weer iets meer over het waarom. Ook door de afwisseling tussen het verhaal van Eva in het heden en het verhaal van Gerda in het verleden. Uit beide verhalen maak je op waarom Eva nu halsoverkop naar Vito afreist, waarom ze uit zijn leven is verdwenen, of beter nog, waarom hij uit dat van haar verdween.

Rake beschrijvingen

Het is een boek vol rake beschrijvingen, Eva is iemand die observeert en beschrijft. Haar coupégenoten bijvoorbeeld, je ziet ze zo voor je. De vrouw die met al haar bagage op schoot blijft zitten, al duurt het nog tijden tot het volgende station en is er plek genoeg. Of de Amerikaanse meisjes, de een te dik, de ander te dun, beiden steeds net uit het raam kijkend als de trein een tunnel in rijdt.

Wist jij dat er in Noord-Italië een onafhankelijkheidsstrijd heeft gewoed?

Boek 67/53 #boekperweek
Boek 14/102 #flowboekenchallenge