Review: Rode sneeuw in december | Simone van der Vlugt

Bladzijde 26, zin 1: “Hij zweeg over zijn conclusies, die niet bepaald gangbaar waren, maar hij noteerde ze wel, zodat hij ze ooit, als God hem toestond een groot arts te worden, zou kunnen bundelen en publiceren.”

Rode sneeuw in december | Simone van der Vlugt | Bladzijde26
In de stralende zomerzon, eerst op een bankje aan de vijver, later op een terrasje met een glas witte wijn en een schaaltje olijven, las ik dit boek. Dat het wel een erg winterse titel had bedacht ik pas toen ik de foto nam.

Als jong meisje las ik al graag historische romans en daar is niets in veranderd, dit is het derde historische boek van Simone van der Vlugt dat ik las, alle drie echte pageturners en alle drie met krachtige vrouwen als hoofdpersoon, heerlijk!

Rode sneeuw in december vertelt eerst het verhaal van Lideweij Feelinck en daarna dat van haar dochter, Isabella. Het verhaal begint in 1552 in Leiden als Lideweij’s vader ernstig ziek is en zij erop uit trekt om een dokter te zoeken. Het gezin Feelinck is katholiek en dat de door Lideweij gevonden arts Lutherse sympathieën heeft, valt slecht bij haar vader als die eenmaal genezen is. Lideweij is intussen hopeloos verliefd geworden op de vriendelijke dokter. Zelfs het ultimatum dat haar vader stelt kan haar er niet van weerhouden met hem te trouwen en hem te volgen naar Breda, waar hij aan de slag kan als arts van Willem van Oranje.

We blijven Lideweij en Andries ook na hun huwelijk volgen en door hun nauwe banden met Willem van Oranje zien we ook veel van de politieke perikelen die spelen. De Spaanse Koning Filips is niet gediend van de vele Nederlandse sympathisanten met de nieuwe leer en voert de inquisitie ook in de Nederlanden in. Willem van Oranje vlucht en komt vanuit het buitenland in opstand tegen de Spaanse overheersers.

Het gezin Griffioen is na de vlucht van Willem van Oranje naar Naarden verhuisd, ze voelen zich er veilig, totdat de Spanjaarden ook hier aan de poort staan.

Zoals gezegd, ik las dit boek in één ruk uit. Het is zo vlot geschreven dat ik het gewoon niet weg kon leggen. De hoofdpersonen zijn sympathiek en het verhaal is spannend, niet nagelbijtend spannend, gewoon spannend genoeg om te willen weten wat er verder gebeurt. Bovendien gebeurt er veel, er zit veel vaart in het verhaal, terwijl de historische feiten er soepel doorgevlochten worden. Zonder dat je het echt in de gaten hebt leer je een heleboel over de 16e eeuw.

Ik vind historische romans sowieso fijn om te lezen en deze tijd boeit me ook nog eens heel erg. Die godsdienstwaanzin aan beide kanten, ik vind het zo onbegrijpelijk. Tegelijkertijd fascineert het me mateloos dat er zulke opmerkelijke parallellen zijn met onze huidige wereld, al is de godsdienst een andere. Als we toch allemaal eens zouden leren van het verleden… Kenau van Tessa de Loo is trouwens ook een aanrader in dit genre en speelt in dezelfde periode.

Lees jij ook graag historische romans? En wat is dan jouw favoriete periode?

Challenge-updates:

Boek 48/53 #boekperweek