Review: Goud / Chris Cleave

Goud / Chris CleaveIk viel eerst op de cover, wat een prachtige foto! Maar vervolgens bleek de tekst op de achterkant me ook erg aan te spreken. Nadat het boek ongeveer een jaartje op mijn noglezenlijst had doorgebracht nam ik het mee. Intussen las ik van deze schrijver al wel Kleine Bij, erg mooi! (dat was in het préBladzijde26-tijdperk dus helaas geen review). Inmiddels was ik dus heel benieuwd naar Goud.

Bladzijde 26, zin 1: “‘Met Lord Vader,’ zei Sophie met een klein stemmetje.”

Waar gaat Goud over?

Een boek over vriendschap en onmogelijke keuzes. Zoe en Kate zijn elkaars beste vriendinnen, maar ook elkaars grootste concurrentes voor een gouden medaille op de Olympische Spelen van Londen. Ze doen aan baanwielrennen en zijn meer dan goed. Een hard leven wat veel opofferingen vraagt. Kate heeft bovendien Sophie van 8, Starwars-fan en doodziek, én een baanwielrennende man met kans op goud. Zoe is alleen, zij won al twee keer goud en wil nog één keer vlammen. Voor Kate is Londen haar allerlaatste kans, maar met Sophie gaat het niet goed en ze twijfelt, wat moet ze doen?

Een mooi en ontroerend boek over levensgrote dilemma’s. Want hoe ver ga je om Olympisch goud te winnen? Wat is er dan het belangrijkst? Welke keuzes maak je? Het lijkt soms simpel, maar dat is het vaak helemaal niet. Cleave beschrijft haarscherp waar Zoe, Kate, hun coach en Kate’s echtgenoot mee worstelen. Die dilemma’s blijken helemaal niet zo zwart/wit als ze op het eerste gezicht lijken.

Goud is een boek vol vaart, goed geschreven, spannend en met een verrassende plot, maar ook met scherpe dialogen en aansprekende personages. Een boeiend verhaal over het leven van topsporter, maar ook over het leven met een ernstig ziek kind. Absoluut een aanrader.

Boek 28/53 #boekperweek

Goud (Gold)
Chris Cleave