Review: Donderdagskinderen | Nicci French

Geen “Bladzijde 26, zin 1” deze keer, want ik “las” het luisterboek via de app van Luisterbieb.nl. Helaas is het nu niet meer via die weg te beluisteren.

Donderdagskinderen | Nicci French | Bladzijde26.nl
Blauwe maandag. Dinsdag is voorbij. Wachten op woensdag. Donderdagskinderen. Denken aan vrijdag. Dit zijn de tot nu toe verschenen titels in de Frida Klein serie van het beroemde schrijversechtpaar. Ik luisterde al de delen dinsdag en woensdag en nu was dus de donderdagvariant aan de beurt.

Ik ben geen superfan van thrillers, maar heb wel verschillende boeken van Nicci French gelezen want ze zitten over het algemeen uitstekend in elkaar en lezen lekker weg. Prima voor op vakantie of in de trein of tijdens het hardlopen.

Hardlopen en luisteren

Ja, je leest het goed, ik luister boeken tijdens het hardlopen. Vreemde gewoonte misschien, maar het werkt voor mij beter dan muziek. Thrillers en andere spannende verhalen werken het allerbest. De Luisterbieb-app is wat dat betreft ideaal, veel keus en gratis, hoewel de laatste update me eerlijk gezegd wel wat tegenvalt, maar er staat nog altijd genoeg op en omdat voorgelezen worden langer duurt dan zelf lezen doe ik een stuk langer met een boek. (Dat ik alleen luister tijdens het hardlopen helpt natuurlijk ook).

Waar gaat Donderdagskinderen over?

Maar goed Donderdagskinderen dus, met als ondertitel: een Frieda Klein thriller. Frieda Klein is psychotherapeute en was ook in de eerste drie dagen al de hoofdpersoon. In Donderdagskinderen raakt Frieda betrokken bij een jong meisje dat slachtoffer is van een misdrijf dat Frieda wel erg bekend voorkomt, maar waar de politie geen belangstelling voor lijkt te hebben. Natuurlijk laat Frieda het daar niet bij zitten en ze gaat op onderzoek uit. Dit voert haar naar haar geboorteplaats en haar jeugd, iets waar de lezer en haar Londense vrienden tot nu toe nog maar weinig over te weten kwamen.

Dit is een prima thriller, spannend, goed uitgewerkt en origineel. Ik mag Frieda wel, het lijkt me een prettig eigengereid mens met mooie waarden, trouw aan waar ze in gelooft en bereid om daarvoor te vechten. Het verhaal luistert lekker weg, er zitten volop verrassende ontwikkelingen in en het is leuk om Frieda iets beter te leren kennen. Slim genoeg laten de schrijvers natuurlijk ook nog wat lijntjes open, we zijn immers pas op de helft van de week. Ik duim in ieder geval dat de volgende delen ook in de Luisterbieb te beluisteren zullen zijn en anders dan leen ik ze ouderwets bij de ouwe trouwe gewone bieb, ook fijn!

Luister jij weleens boeken? En zo ja, op welk moment?

Boek 24/53 #boekperweek

Donderdagskinderen (Thursday’s children) / Nicci French / Ambo|Anthos / 2014