Review: De eerste dag | David Nicholls

Bladzijde 26, zin 1: “Ga ik tekeer?”

De eerste dag | David Nicholls | Bladzijde26.nlOeps! Was ik verdorie helemaal vergeten deze review af te maken en te publiceren. Te veel van het zonnetje genoten blijkbaar 🙂

Waar gaat De eerste dag over?

De eerste dag vertelt het verhaal van Emma Morley en Dexter Mayhew. Maar wel op een heel bijzondere manier. Nicholls beschrijft steeds dezelfde dag uit een jaar. En wel 15 juli. Er komt van alles voorbij. Ruzies, verdriet, geluk. Soms is er heel veel veranderd en soms heel weinig. Soms zit je ergens helemaal middenin, en dan is de dag voorbij en spring je weer een jaar verder. Echt een heel tof concept én goed uitgevoerd.

Verrassend verhaal, goed geschreven en de vorm waarin Nicholls het verhaal heeft gegoten vind ik echt een vondst. Heel origineel en het geeft een enorme vaart aan het verhaal terwijl je de dagen zelf eigenlijk heel gedetailleerd beleefd. Bovendien vind ik de dynamiek tussen Dexter en Emma leuk, het is allemaal niet zo vanzelfsprekend en zeker niet zo zoet als de cover doet vermoeden.

Alsof je televisie kijkt

Ook opvallend, het is geschreven door een man. Terwijl het toch ook een hoog feelgood/romkom-gehalte heeft. Het is zeker geen chicklit, maar ik vind het ook niet echt een mannenboek. Het is wel een boek dat zich uitstekend zou lenen om te verfilmen (misschien is dat zelfs al gebeurd?). Maar dat is ook niet gek natuurlijk als de schrijver ook tv-series schrijft. De eerste dag leest ook wel als een tv-serie, inclusief cliffhangers en plot-twists.

Ook voor mannen?

Al met al vond ik het een heerlijk boek om te lezen. Zeker een aanrader dus. Ik denk ook voor mannen, al ben ik eigenlijk wel heel benieuwd wat mannen ervan vinden. Laat het me dus vooral weten! (En ik weet dat ik nu generaliseer, maar ik denk toch dat er wel een soort man/vrouw-verschil is in boekenland – leuk om nog eens een blogje aan te wijden, dus dat zal ik binnenkort wel eens doen).

Als jij dit boek zou schrijven, welke dag zou jij dan kiezen en waarom?

De eerste dag | David Nicholls | Bladzijde26.nl

Boek 32/100 #boekperweek