Review: Schaduwleven | Erica James

Bladzijde 26, zin 1: “Vier dagen later liep Lydia bijna tegen de muren op.”

Schaduwleven | Erica James

In het kader van mijn #allesuitdekast– en ‘dus ook van mijn e-reader’-challenge, las ik dit boek. Ik kan me niet goed herinneren of ik al eerder iets van deze schrijfster las, het zou zomaar kunnen. Het was in ieder geval een fijn boek voor in de trein, al heb ik af en toe wel wat tranen weg zitten knipperen.

Waar gaat Schaduwleven over?

Lydia, van geboorte Engelse, woont al jaren in Venetië. Op een dag ziet ze in de menigte een gezicht dat haar zo uit het evenwicht brengt dat ze valt en haar enkel ernstig verstuikt. Terwijl ze thuis bijna tegen de muren opvliegt, zorgen romantische ontwikkelingen in het leven van haar stiefdochter ervoor dat Lydia de confrontatie met haar verleden wel moet aangaan.

Een lekker wegleesboek, niet te ingewikkeld, vlot geschreven, een tikje voorspelbaar, niet al te veel diepgang, maar wel een boeiend verhaal. Gewoon fijn voor tussendoor dus, of als je niet houdt van zware kost.

Op basis van de titel en de val van Lydia verwachte ik eigenlijk een soort thriller te lezen te krijgen. Maar dat is het bij lange na niet. Lydia’s geheimzinnige verleden blijkt niet anders dan een bijzonder moeilijke jeugd in een liefdeloos pleeggezin, waarvan ze op haar zes- of zeventiende halsoverkop is weggevlucht. Op zich vond ik dat deel van het verhaal mooi verteld. Ik vind het ook veruit het sterkste stuk. Gelukkig neemt het een groot deel van het boek in beslag.

Waarom James van Schaduwleven dan ook per se zo’n dubbellaags verhaal met een thrillerrandje van moest maken, is mij eerlijk gezegd een beetje een raadsel. Net als waarom het zich per se in Venetië moest afspelen. Dat in combinatie met de voorspelbaarheid (en geloof mij, ik ben echt helemaal niet goed in plots raden, dus dat zegt best veel) maakt dat ik het gewoon een gemiddeld boek vind, drie hartjes dus. Maar goed, dat is natuurlijk mijn mening. Ik kan me ook wel weer voorstellen dat heel veel anderen daar anders over denken en dit juist een fantastisch boek vonden.

Geen vijf-hartjes-boek dus voor mij, wel een aanrader als je houdt van dit genre.

Hoe goed ben jij in plots doorzien?

Boek 87/104 #boekperweek #hrc