Review: As in tas | Jelle Brandt Corstius

Bladzijde 26, zin 1: “De bloemen voor op de kist had ik op de Albert Cuyp gekocht: oranje chrysanten die al begonnen te verwelken.”

As in tas | Jelle Brandt Corstius

Dit boek kregen we onlangs cadeau van lieve vrienden. Omdat ik mijn vader afgelopen november verloren ben, was ik erg benieuwd wat ik hiervan zou vinden.

Jelle heeft na het overlijden van zijn vader de behoefte om de as uit te strooien bij de Middellandse Zee en hij wil daar graag naartoe fietsen, alleen, ter nagedachtenis aan zijn vader. In As in tas doet hij hiervan verslag. Het verhaal is doorspekt met persoonlijke herinneringen van Jelle aan zijn excentrieke vader en onderweg komt hij ook nog een paar kleurrijke personages tegen.

Vanwege pap’s overlijden zag ik toch wel een beetje op tegen het lezen van dit boekje, wie weet hoe hard het me zou raken. Maar dat viel mee (of tegen). Het las eigenlijk heel makkelijk en zonder tranen weg.

Het is maar een dun boekje (150 pagina’s), ik had het dus zo uit. Brandt Corstius heeft een heldere, toegankelijke stijl. Beeldend en ook to-the-point. En hij had een heel excentrieke vader over wie heel veel anecdotes te vertellen zijn, dat helpt ook. Natuurlijk, hij komt onderweg ook een paar bijzondere types tegen, maar het draait vooral om zijn vader en dan helpt het dat dit ook een vrij maffe man was.

Tot mijn verbazing (niet vanwege de schrijver, maar door het onderwerp) heb ik het met plezier gelezen, maar ergens vond ik het ook wel jammer dat het me niet persoonlijker raakte. Ik heb blijkbaar maar heel weinig met vader Hugo, waardoor ik me maar moeilijk in Jelle kon verplaatsen. Maar dat is iets persoonlijks natuurlijk. Afgezien daarvan vond ik het gewoon een mooi en bij vlagen zelfs geestig verhaal, een aanrader dus!

Zou jij je aan zo’n lange fietstocht wagen, alleen of met vrienden?

Boek 57/104 #boekperweek #hrc
Boek 21/72 #allesuitdekast