Review: Het meisje in de trein | Paula Hawkins

Minuut 26, zin 1: “I can’t remember what I was watching.”

Het meisje in de trein | Paula Hawkins

Omdat bij Storytel de boeken van de Reiziger-serie maar stukje bij beetje beschikbaar komen, leesluisterde ik tussendoor naar Het meisje in de trein. Na alle goede verhalen die ik er vorig jaar over gelezen heb was ik heel nieuwsgierig en ook het concept sprak me erg aan. Plus: ik reis ook iedere dag met de trein naar mijn werk – klinkt als een match, toch?

Waar gaat Het meisje in de trein over?

Voor wie vorig jaar alle blogs en berichten over dit boek gemist heeft, toch nog even een heel korte samenvatting. Rachel reist iedere dag met de trein naar haar werk,  die trein staat altijd op een vaste plek stil en vandaar heeft ze een goed uitzicht op de achtertuinen van een rijtje huizen. Ze kijkt altijd en heeft zelfs hele verhalen rondom een stel verzonnen. Als op een dag de vrouw van het stel verdwijnt, stapt ze met haar verhaal naar de politie. Daarna volgt een spannend relaas, vol verrassende twists.

Boeiend! Ik was echt heel benieuwd hoe het afliep en hoe de puzzelstukjes in elkaar zouden passen. Ik zeg expres niet ‘spannend’, omdat ik dat wel mee vond vallen, ik vond het niet heel eng. Maar ik denk dat dit ook komt doordat ik het boek niet heb gelezen, maar geluisterd en dat gaat toch een tikje langzamer dan wanneer ik zelf lees. Ik luister een boek niet in twee avonden uit, maar dat lukt me met lezen wel en dan zit ik er toch meer in. Ook dat het in het Engels was, maakt dat ik het afstandelijker ervaar, terwijl die taal me op zich helemaal geen moeite kost.

Maar het verhaal is echt origineel en zit goed in elkaar. Ik ben heel wat keren op het verkeerde been gezet en ik geloof niet dat ik de dader ook maar een moment goed heb gehad. Nou zegt dat misschien vooral van alles over mijn recherchecapaciteiten, maar toch.

Ik vond het boek prettig opgezet. Het verhaal wordt door drie personen verteld, in de ik-vorm en die personages waren goed te onderscheiden (en niet alleen door de verschillende stemmen). En doordat steeds de datum wordt vermeld, houd je vrij gemakkelijk overzicht (al is dat met een luisterboek wat lastig, even terugbladeren is er immers niet bij). Bovendien geeft het ook een bepaalde spanning mee, omdat je weet dat cruciale gebeurtenissen steeds dichterbij komen. Goed bedacht en ook goed uitgevoerd.

Ik vind het trouwens heel lastig om iets over dit boek te zeggen zonder te spoilen. Volgens mij is het gelukt, maar mocht ik daar toch niet in geslaagd zijn, dan hierbij echt een heel welgemeend: sorry!

Ben jij, net als ik en Rachel (het meisje in de trein), een binnenkijker?

Boek 43/104 #boekperweek #hrc

Volgende review (as dinsdag): Where’d you go, Bernadette | Maria Semple