Review: Het huis van de zeven zusters | Elle Eggels

Bladzijde 26, zin 1: “Ze begrepen elkaar, zonder erover te praten.”

Het huis van de zeven zusters | Elle Eggels
De cover van dit boekje raakt me. Op het eerste gezicht een heel vrolijk beeld, maar als je dan nog eens kijkt dan lijkt dat toch niet helemaal zo vrolijk. Niet dat het naargeestig wordt, maar wel mysterieus en dat maakte me nieuwsgierig.

Waar gaat Het huis van de zeven zusters over?

Het huis staat in Limburg, er wonen inderdaad zeven zussen, maar ook nog een meisje van dertien. Dat meisje is de dochter van de oudste zus en zij vertelt deels het verhaal. Het is een wat bizar verhaal dat begint bij haar dode vader. Ze vertelt over de zeven zusters, dochters van de bakker, die al jong op eigen benen komen te staan. Als hun moeder sterft en hun vader vertrekt is Martha, de oudste, pas zeventien, en zijn de jongsten, een tweeling, nog geen jaar. Martha runt zo goed en zo kwaad als het gaat de bakkerij, en dwingt haar zussen om allemaal een steentje bij te dragen. De bakkerij brengt voldoende op om van te leven en de zussen redden zich. Alle zeven beleven ze hun eigen liefdesgeschiedenis, stuk voor stuk keren ze terug op het nest.

Het deed me bij vlagen denken aan Het huis met de geesten van Isabel Allende, een lievelingsboek van me. Zo fantastisch als dat is het niet, maar het is wel erg fijn. Een huis vol sterke, eigenzinnige vrouwen, mysterie en een lief, wat eenzaam meisje. Bijzonder. Ook omdat het niet in een mysterieus Zuid-Amerikaans land speelt of door een Zuid-Amerikaanse schrijver is geschreven, het speelt gewoon in ons eigen Limburg en werd geschreven met een Nederlandse pen. Toch leuk.

Ik weet eigenlijk niet goed wat ik over dit boek moet schrijven. Best gek. Ik heb het met plezier gelezen dat wel. Maar het heeft blijkbaar ook geen buitengewone indruk op me gemaakt. Toch voelt het wel als een vierhartjesboek. Maar ja, dat is een gevoel natuurlijk en dat kan ik niet via mijn toetsenbord bij jou op het beeldscherm laten verschijnen.

Omdat ik voor dit boek geen zinnen heb, een aantal steekwoorden: poëtisch – krachtig – vertederend – tijdsbeeld – vrouwenboek – vrouwenkracht – feminisme – familie – mysterie – verhalenverhaal.

Hoeveel zussen heb jij? – Ik geen, maar ik heb wel een heel leuke broer en drie lieve schoonzussen en die tellen ook.

Boek 30/104 #boekperweek #hrc