Review: Narziss en Goldmund | Herman Hesse

Bladzijde 26, zin 1: “En toen een tijdje later de deur zachtjes opengedaan werd en Narziss binnenkwam om te zien hoe het stond met de zieke, lag deze te slapen en had hij alweer een beetje kleur op zijn wangen.”

Narziss en Goldmund | Herman Hesse

Om eerlijk te zijn zag ik best wel een beetje tegen het lezen van dit boek op, een Duitse klassieker, dat leek me erg droog en moeilijk. Maar dat viel me echt reuze mee. Het is zelfs heel goed verteerbaar, ondanks alle filosofische vraagstukken die voorbij komen.

Maar wat stond er eigenlijk in Flow Magazine over Narziss en Goldmund?

Maart 2013 | Willeke van der Meer | Toen: mede-eigenaar van boekhandel Blokker in Heemstede

“In mijn boekenkast kun je zien welke titels favoriet zijn. Dan zitten er veel briefjes in en zijn er mooie zinnen onderstreept. Deze vergeelde pocket heb ik zelfs zo vaak gelezen dat hij bijna uit elkaar valt. Het is ook een boek dat je gedurende je leven vaker moet lezen, vind ik. Het verhaal geeft je op een heel knappe manier inzicht in de relatie tussen gevoel en verstand.
Goldmund is een gevoelsmens. Hij gaat het klooster in en raakt bevriend met de rationele intellectueel Narziss, die Goldmund al snel duidelijk maakt dat hij niet geschikt is voor het kloosterleven. Goldmund trekt daarop de wijde wereld in en leeft erop los, maar kan Narziss niet vergeten. Elke keer als ik het lees, ga ik nadenken over hoe het bij mezelf zit: ben ik meer Narziss of Goldmund, of een beetje van allebei?”

Ik kan me hier helemaal in vinden (behalve dat er bij in de boekenkast geen boeken met briefjes en onderstreepte zinnen te vinden zijn). Ik weet niet wat ik meer ben, gevoel of verstand. Ik hoop eigenlijk op een mooie mix.

Zoals hierboven al beschreven, Goldmund en Narziss leren elkaar kennen als jongemannen in het klooster, ze voeren eindeloze gesprekken over allerlei zware onderwerpen. Narziss heeft al snel in de gaten dat Goldmund niet geschikt is voor een leven in het klooster en zegt hem dat ook. Op een dag wordt Goldmund verleid door een vrouw en hij vertrekt dezelfde nacht nog. Vanaf dan leidt hij een zwervend bestaan waarin hij met vele vrouwen het bed (of vaker nog, de hooiberg) deelt. Hij wordt kunstenaar, maar blijft nooit lang op één plek. Na vele jaren komen Narziss en Goldmund elkaar opnieuw tegen.

Ik vond het een verrassend goed te lezen boek en ik kan me heel goed voorstellen dat ik het over x jaar opnieuw in de hand neem. Gewoon om te zien hoe ik het dan ervaar. Ik heb de filosofisch getinte (interne) dialogen met plezier gelezen, die vond ik erg interessant, maar ook gewoon goed te behapstukken. Daarnaast was ik ook gewoon benieuwd hoe het Goldmund zou vergaan en op wat voor manier Narziss en hij elkaar opnieuw zouden ontmoeten, want dat dit zou gebeuren stond eigenlijk wel vast.

Ik vond het boek interessanter worden naarmate Goldmund ouder werd, hij leert zichzelf dan beter kennen en dat leidt tot innerlijke worstelingen die ik heel boeiend vond. Zijn kunstenaarschap is een soort heilig moeten, hij ervaart een soort innerlijke dwang om beelden die in hem leven te realiseren. En dat wringt. Geeft hij zijn zwervend bestaan op voor een relatief luxe leven als meester beeldhouwer en verfijnt hij zo zijn techniek om eens dat ene perfecte beeld te maken of ontwikkelt hij zijn persoonlijkheid door te zwerven en vrij te zijn? Een interessante vraag om over na te denken. Hoe belangrijk is vrijheid voor je? En wat is vrijheid voor je?

En dan is er inderdaad het vraagstuk dat Willeke van der Meer ook al noemde, gevoel versus rationaliteit. Kortom, een boek dat je aan het denken zet en waar je ook na het dichtklappen nog wel even mee bezig bent.

Heb jij ook zo’n boek wat je later in je leven nog wel eens wilt lezen of andersom, wat je al gelezen hebt en wat je nu nog wel eens opnieuw wilt lezen om te kijken of je er nieuwe dingen uithaalt?

Boek 25/104 #boekperweek #hrc
Boek 18/102 #flowboekenchallenge