Kookboeken | Reviews

Review: Home Baked | Yvette van Boven

Home Baked | Yvette van Boven

Recept op bladzijde 26: Snelle en langzame suikers

Dat is natuurlijk niet echt een recept, maar het is wel erg interessant om te lezen. En zo staan er veel tips in dit boek, echt een aanrader, ook voor een beginnende bakker.

Algemene indruk

Ik word zo blij van de boeken van Yvette van Boven! Zelf heb ik haar eerste boek Home Made en de andere twee heb ik weleens geleend. Ik heb er al best heel regelmatig wat uit gekookt, dit is ook al de tweede keer dat ik Home Baked leen.

Ze heeft leuke recepten waar grappige persoonlijke instructies bij staan, alsof ze je op je gemak wilt stellen. “Giet het af maar laat het bezinksel (die zwarte korreltjes op de bodem) in de pan, als er wat gruisjes meekomen is dat geen ramp.” of “Hij zal inzakken maar dit hoort.” of “Giet de hele boel in het ingevette bakblik.” Het geeft me het gevoel dat ik ook die fantastisch uitziende taart kan bakken. En dat lukte dus ook nog. 🙂

Home Baked | Yvette van Boven

Lay-out, foto’s & tekeningen

Het boek ziet er fantastisch uit, heel erg creatief. Mooie, originele en vooral lekkere foto’s, fantastische aquarel illustraties en bijzondere hoofdstuktitelpagina’s. Het is heel kleurrijk en persoonlijk. Dat komt vooral ook door alle tekeningen en de gezellige ongedwongen foto’s van Yvette zelf die er zo nu dan in staan. Ik vind het echt een lust voor het oog!

Gerechten

De recepten an sich zijn stuk voor stuk om je vingers bij af te likken. Zomaar een greep: “superduper chocotaart van bietjes met hazelnootvulling”, “aardbeien-tijmtaart”, “bounty brownies” en “mijn lievelings-chili van duizend bonen, chorizo & chocola met maïsbrood”. Klinkt heerlijk toch? Wat ik ook altijd erg leuk vind aan de boeken van Yvette is dat er ook altijd recepten in staan voor de hond, supergrappig, welk kookboek heeft dat nou?

Home Baked | Yvette van Boven

Oja, dat vergeet ik helemaal, maar is eigenlijk best belangrijk. Er staan in dit boek ook gerechten zonder gluten, tarwe, lactose, suiker of snelle-suikers. Ideaal als als je meteen allergie te maken hebt of minder suiker wilt gebruiken.

Verhalen & tips

Dit boek barst van de tips en weetjes! Over wat je kan doen met oud brood, hoe je je mislukte cake kunt redden, welke bakspullen je sowieso in huis moet hebben, maar ook welke soorten bloem en suiker er zijn en welke rijsmiddelen. Ik heb er best veel van opgestoken en ik beschouw mezelf eigenlijk niet meer als beginner. Ben je dat wel dan is dit een heel goed boek om mee te beginnen. En voor de niet-beginner, er staan zoveel lekkere dingen in, je wil hier gewoon uit bakken.

Home Baked | Yvette van Boven

Ik bakte: Chocolade-pralinétaart met zoutflakes | blz 285

Zo lekker deze taart! Ik bakte hem vorig weekend voor J’s verjaardag. Hij is heel erg chocoladig en erg heerlijk. Ik ga hem zeker nog eens maken. Ik heb wel even staan hannessen tijdens het bakken. M’n deeg liet zich niet tot een lap uitrollen, dus heb ik mijn taartvorm al puzzelend bekleed, maar dat ging eigenlijk ook wel prima. (Ik heb eigenlijk altijd ruzie met m’n deeg als er een deegroller aan te pas komt, dus dit kan ook heel goed aan mij liggen).

En m’n karamel wilde niet stollen, even google-en resulteerde in de tip dit toch vooral met kristalsuiker te maken in plaats van met basterdsuiker en jawel, mijn tweede poging lukte prachtig. Verder is het recept heel goed te doen en mijn taart zag er net zo onweerstaanbaar uit als op de foto in het boek. Yum!

Conclusie

Ik wil dit boek! Het staat al sinds dat het uitkwam op mijn verlanglijstje en ik ga het binnenkort eens aan mezelf cadeau doen, het is gewoon te leuk en te lekker!

Update 18 maart 2018: Inmiddels heb ik Home Baked alweer een tijdje in huis en heb ik al verschillende dingen gebakken, superlekker allemaal. Vooral de citroen-venkelkoekjes zijn favoriet!