Review: De Grijze Jager 1 t/m 12 | John Flanagan

De Grijze Jager-seriie | John Flanagan

Vorig jaar ontdekte ik De Grijze Jager-serie, als luisterboeken welteverstaan. In de fantastische luisterbieb-app van de bibliotheek werd deze serie aangeboden en omdat ik nieuwsgierig was, downloadde ik het eerste deel en was blij verrast. Vervolgens heb ik ook alle andere delen geluisterd, tot twee keer toe zelfs… ja, ik weet het, soms heb ik rare trekjes.

Het verhaal speelt zich af in een soort middeleeuwse setting in het fictieve land Araluen, dat sterk gebaseerd is op het huidige Groot-Britannië. Will is de hoofdpersoon, we volgen hem vanaf zijn 15e, als hij in de leer gaat bij de grijze jager Halt. Grijze jagers vormen een exclusief gezelschap binnen Araluen, een soort eliteclub van spionnen, heel handig met pijl en boog, en met veel strategisch inzicht. Will heeft talent en samen met Halt en zijn vrienden Arnout, Gillan, Evanlyn en Alice beleeft hij veel spannende avonturen. In ieder boek komt wel een veldslag voor en ze reizen ook heel wat af.

Het is natuurlijk geen literatuur, maar het is wel verrekte vermakelijk. Ik heb echt genoten van de verhalen. Ze zijn spannend en makkelijk te verteren. Prima geschikt om met een half oor te luisteren tijdens het was opvouwen of in de trein. Flanagan schroomt de herhaling niet en hij heeft een prettig gevoel voor humor. Bovendien ben ik wel gecharmeerd van alle moralen die hij in de boeken verstopt heeft, stiekem ben ik gewoon een Disney-adept.

Schijnbaar schreef Flanagan de boeken om zijn zoon aan het lezen te krijgen en te overtuigen dat de held niet altijd groot en sterk hoeft te zijn. Als extraatje geeft hij de meiden ook best een stevige rol. Leuk! Hoewel er nogal wat doden vallen in de boeken en er flink gevochten wordt, heb ik me daaraan niet gestoord. Het past gewoon goed in het verhaal. De middeleeuwse setting draagt daar zeker aan bij. Wel grappig is dat de boeken ook heel preuts zijn, veel meer dan een dikke kus kan er niet af. Ach, dat is weer eens wat anders. 😉

Lees jij nog wel eens jeugdboeken?

De Grijze Jager-seriie | John Flanagan Grijze Jager (Ranger’s Apprentice)
John Flanagan (Vertaling: Laurent Corneille)